Thursday, February 24, 2011

Ikan yang boleh mengecil dan membesar


Binatang dan manusia boleh bertambah besar dan lebih gemuk serta menjadi kurus bergantung kepada makanan yang dikonsumsi. Namun, apa yang terfikir di kepala anda jika ada binatang yang tubuhnya memendek dan memanjang sesuai dengan musim.

Fenomena menarik itu menjadi topik pengkaji dari Finland dan Norway yang hasil pengkajiannya disebarkan dalam jurnal Functional Ecology. Ini merupakan pengkaji dari dua negara tersebut, juga merupakan fenomena pengecilan tubuh pertama yang ditemui pada ikan.

Para pengkaji mengungkapkan, pengecilan itu terjadi semasa musim sejuk. Mereka mendeskripsikan, pengecilan atau penyusutan ukuran tubuh itu diambil oleh sebuah kondisi yang dinamakan over winter anorexia, semasa ketika nafsu makan ikan tersebut menurun drastik semasa musim sejuk.

Untuk sampai pada kesimpulan tersebut, kumpulan pengkaji yang dipimpin Ari Huusko dari Finnish Game and Fisheries Research Institute di Paltamo melakukan percubaan dengan kumpulan salmon, seperti ikan salmon dan trout.
Para pengkaji tersebut membuat kolam eksperimen yang telah direka sedemikian rupa sehingga memiliki keadaan seperti musim sejuk di wilayah subtropika.

"Kami dihadapkan pada fakta yang tak terduga dan belum pernah didokumentasikan sebelumnya. Ikan benar-benar mengecil dalam keadaan musim sejuk. Salmon muda menunjukkan pengecilan ukuran tubuh yang signifikan, sebesar 10 peratus dari panjang tubuhnya," kata para pengkaji dalam hasil kajiannya.




sumber