Thursday, February 24, 2011

Kisah binatang menyelamatkan manusia

Kucing menyelamatkan rumah dari kebakaran


Dianne Busscher terbangun dari tidur pada jam 4:45 oleh jeritan kucing. Busscher terbangun untuk melihat apa yang menyebabkan kucingnya menjerit.
Apa yang dilihatnya adalah asap dan api, cepat-cepat ia menyambar kucing dan bergegas kembali ke dalam untuk membangunkan suami dan kelima anak mereka.
Ikan lumba-lumba menyelamatkan remaja yang tenggelam

Davide Ceci berumur 14 tahun dan tidak boleh berenang ketika ia jatuh dari perahu bapanya di selatan-timur Italia. Filippo telah menjadi daya tarikan pengunjung, popular dari Manfredonia di selatan-timur Itali selama dua tahun.
Sementara Ceci Emanuele telah menyedari anaknya telah jatuh ke dalam ombak, Filippo menarik dia keluar dari air untuk diselamatkan.
Davide Signora ibu Ceci berkata: “Sebuah pahlawan, nampaknya tidak mungkin binatang boleh melakukan sesuatu seperti itu,dan merasakan asing untuk menyelamatkan kehidupan manusia.”
Filippo telah hidup di perairan Manfredonia sejak ia terpisah dari pusat penjagaan ikan lumba-lumba.Jadi tidak hairan ia boleh melakukan hal yang luar biasa untuk menyelamatkan manusia.
 
Anjing menyelamatkan wanita di sungai

Brenda Owen telah cepat-cepat pergi keluar untuk ia melihat sebuah kurusi roda di tepi sungai, ia melihat seorang wanita terapung di sungai.
Dia memanggilnya tapi tidak ada jawapan dia mengatakan kepada anjingnya, Penny, untuk “Ambil! Fetch! “
Tanpa ragu-ragu anjing itu berlari ke sungai, berenang ke wanita itu dan menariknya ke pantai. Brenda berkata bahwa Penny anjing yang sangat patuh,walaupun sudah berumur 10 tahun dia masih sangat sihat.

Anjing menyelamatkan budak lelaki dari ular

Di Texas, pada tahun 1982, seorang anak berusia 2 tahun sedang berjalan bersama neneknya.

Mrs Sparks ,ibu dari Balita ini menembak seekor ular yang mendekati anaknya tetapi sebelum itu anjingnya yang bernama ARF menggigit dan mencakar ular tersebut daripada mematuk kanak-kanak itu.
Kesan pergelutan itu mengakibatkan ARF perlu mendapat rawatan di klinik veterinar selama 24 hari.

Lembu Watusi menyelamatkan perempuan dari ular

Janice Wolf berada di belakang padang rumput yang beroperasi di Arkansas ketika berusia 11 bulan . Secara tiba-tiba Lembu Watusi tiba-tiba berbalik dan menghalangi jalannya, ia tidak faham mengapa lembu itu berkelakuan demikian, jadi dia memegang tanduknya dan cuba menariknya.
Pada masa itulah dia melihat seekor ular tembaga di tanah. Ular Tembaga mempunyai bisa yang biasanya tidak bahaya bagi orang dewasa, namun boleh memberi kesan untuk dirinya kerana ia lebih sensitif terhadap gigitan serangga di masa lalu

Ikan lumba-lumba menyelamatkan peluncur dari ganasnya ikan hiu

Pada suatu hari yang panas di bulan Ogos, Todd Endris, pemilik Aquarium Monterey memutuskan untuk pergi meluncur dengan beberapa temannya.
Semasa beluncur,ikan hiu setinggi 15 kaki muncul. Hiu tersebut cuba menggigitnya, sehingga ia kehilangan banyak kulit di punggungnya, tiba-tiba ikan lumba-lumba keluar dan membentuk lingkaran pelindung di sekelilingnya.
Ikan lumba-lumba mengambil masa yang lama menghalang ikan hiu di teluk untuk melindungi Todd dan segera kembali ke pantai untuk menerima pertolongan kecemasan.
Anjing Pit bull menyelamatkan perempuan yang sedang diserang

Pada tahun 2008 seorang wanita dan anak laki-laki muda sedang berjalan dari tempat bermain; ketika mereka memasuki tempat parkir seorang laki-laki memegang pisau mendekati mereka dan mengatakan kepada mereka agar menyerah.
Anjing Pit bull besar berlari entah dari mana datangnya dan menyerbu orang itu dengan dan seketika mereka melarikan diri.
Pengawas binatang mengatakan mereka tidak tahu apa niat orang tersebut tapi itu sangat mungkin bahawa anjing Angela menyelamatkan Angela dan hidup anak-anaknya.

Gorila menyelamatkan budak lelaki yang sedang diserang

Pada 16 Ogos 1996 di Brookfield Zoo, seorang anak lelaki berusia 3 tahun jatuh ke dalam kandang Gorilla dan tidak sedarka diri.
Binti Jua Lowland Gorilla betina, menjaga anak lelaki itu dari serangan Gorila lain di kandang, ia kemudian memeluk dia di lengannya (sementara dia sendiri bayi berusia 17 bulan) dan membawanya agar penjaga boleh mengambil dia.
Pada 31 Ogos 1986 di Zoo Jersey anak 5 tahun jatuh ke kandang Gorilla dan tidak sedarkan diri. Gorilla jantan yang besar bernama Jambo berdiri menjaga anak lelaki itu dan tidak mengizinkan gorila lain untuk datang dekat.
Ketika anak itu terbangun dan mulai menangis semua Gorila mundur dan penjaga zoo (bersama dengan ambulans) dapat mengambil anak tersebut dengan selamat.

Ikan lumba-lumba menyelamatkan penyelam dari serangan ikan hiu

Niccy, dan dua kawanyanya berada pantai dekat Samudera Whangarei di Pulau Utara Selandia Baru, ketika sekumpulan ikan lumba-lumba tiba-tiba muncul.
Ikan Lumba-lumba tersebut mulai menggiring manusia; mereka mendorong mereka berempat bersama-sama dan membentuk lingkaran di sekitar mereka.
Howes cuba menjauhi dari kumpulan itu, tetapi dua ekor ikan lumba-lumba yang lebih besar menggiring dia kembali pada waktu yang sama ia melihat seekor ikan hiu putih besar setinggi 10 kaki menuju ke arahnya.
“Saya hanya berundur,” katanya. “Itu hanya kira-kira dua meter dari saya,Lumba-lumba tersebut membentuk lingkaran hanya untuk melindungi kami. “
Anjing Treo membantu mencari bom

Anjing Treo mendengus menjumpai dua bom tersembunyi di Kawasan Helmand, dan berjaya menyelamatkan banyak nyawa, dan sekarang pada usianya yang lapan tahun memang layak dipuji.

Penjaganya, Sersan David Heyhoe, telah bekerja dengannya selama 5 tahun dan Treo sekarang binatang peliharaan keluarga.
Di England, Treo baru-baru ini di beritakan untuk memenangi penghargaan Dickin Medal, binatang yang setara dengan Victoria Cross. Beberapa dari mereka yang mendapat penghargaan ini berjumlah sebanyak 26 ekor anjing.




sumber